Dovoľte nám, aby sme Vás v mene Asociácie inovatívneho farmaceutického priemyslu (AIFP) oslovili s iniciatívou zameranou na priblíženie princípov a pravidiel pre organizáciu odborných podujatí, ktoré vyplývajú z Etického kódexu AIFP. Našou snahou je poskytnúť informácie s prihliadnutím na reálne situácie vo forme otázok a odpovedí a prispieť tak k väčšej synergii medzi očakávaniami vás ako organizátorov a požiadavkami, ktorými sa členovia asociácie zaviazali riadi
Účasť na odbornom podujatí môžeme rozdeliť na základe podmienok stanovených:
a) Zákonom č. 147/2001 Z. z. o reklame v časti upravujúcej reklamu lieku
b) Zákonom č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach v časti upravujúcej odborné podujatia a
c) Zákonom č. 578/2004 Z. z. o zdravotníckych pracovníkoch, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve v časti upravujúcej sústavné vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov.
V zmysle Zákona o liekoch je odborným podujatím podujatie, ktoré je určené výhradne na odborný, vedecký alebo vzdelávací účel pre zdravotníckych pracovníkov. Súčasťou takéhoto podujatia môžu byť v primeranej miere sprievodné aktivity, ktorých časový rozsah neprekročí 20 % z celkového časového rozsahu podujatia, a ktoré nesmú byť v rozpore so Zákonom o reklame.
Z pohľadu Zákona o reklame existujú dve skupiny subjektov, voči ktorým jem možné realizovať reklamu liekov, a to:
1. osoby oprávnené predpisovať lieky a osoby oprávnené vydávať lieky (zjednodušene, ale nie exaktne, lekár a lekárnik), voči ktorým sa môže vykonávať reklama liekov prakticky bez obmedzení a
2. všetky ostatné osoby - právnické a fyzické osoby (ako pacienti, pacientske organizácie, občianske združenia, laická verejnosť, vrátane zdravotných sestier a iných zdravotníckych pracovníkov, ktorí nie sú osobami uvedenými v predchádzajúcom bode 1 vyššie) voči ktorým sa nemôže vykonávať reklama liekov, ktorých výdaj je viazaný na lekársky predpis, alebo ktoré sa uhrádzajú na základe verejného zdravotného poistenia, ako aj reklama liekov, ktoré nie sú v Slovenskej republike registrované, alebo ktoré obsahujú omamné alebo psychotropné látky a prípravky.
Nakoľko je odborné podujatie zákonom definované ako podujatie určené pre zdravotníckych pracovníkov, pasívna účasť iných osôb ako zdravotníckych pracovníkov nie je dovolená.
Aktívna účasť zástupcov pacientskych organizácii, pacientov, iných odborníkov, vrátane zdravotných sestier alebo aj verejnosti, teda kohokoľvek, ako prednášajúcich, diskutujúcich (round table) alebo inak aktívne zúčastnených na programe odborného podujatia (ďalej len „aktívny účastník podujatia“) je dovolená.
Ich aktívna účasť nie je riziková z pohľadu reklamy liekov, nakoľko reklama liekov nemôže byť súčasťou odborného programu odborného podujatia, takže tieto osoby by sa s reklamou liekov v prednáškových miestnostiach na odbornom podujatí nemali stretnúť. Pokiaľ ide o ostatné priestory, v ktorých sa koná odborné podujatie, ktorých súčasťou môžu v zmysle Zákona o liekoch byť v primeranej miere aj reklamné aktivity, napríklad vo forme reklamných/výstavných stánkov, tieto osoby by nemali mať do priestorov, v ktorých sa realizuje reklama liekov, prístup.
Zákaz reklamy preskripčne viazaných a/alebo na základe verejného zdravotného poistenia uhrádzaných liekov sa nevzťahuje na reklamu určenú osobám oprávneným predpisovať lieky a osobám oprávneným vydávať lieky.
Sprievodné aktivity, ktorých časový rozsah neprekročí 20 % z celkového časového rozsahu odborného podujatia, môžu obsahovať aj takúto reklamu liekov, preto účasť iných osôb ako osôb oprávnených predpisovať alebo vydávať lieky na sprievodných reklamných aktivitách nie je v súlade so Zákonom o reklame.
Ak je zabezpečené (technicky a organizačne), že sprievodné aktivity neobsahujú reklamu liekov, je prípustné a možné, aby sa týchto sprievodných aktivít zúčastňovali aj osoby, ktoré nie sú oprávnené predpisovať alebo vydávať lieky a ide o aktívnych účastníkov podujatia.
Pokiaľ sprievodné aktivity síce budú obsahovať reklamu liekov, ale:
- reklama liekov (napr. stánky s názvami liekov, video projekcie, propagačný materiál na stánkoch) bude vykonávaná v priestore, kde nemajú prístup iné osoby ako osoby oprávnené predpisovať alebo vydávať lieky, a súčasne
- reklama liekov bude vykonávaná len voči osobám oprávneným predpisovať alebo vydávať lieky,
takéto aktivity je možné považovať za vykonávané v súlade so zákonom.
Porušením zákona je aj účasť sestier na sprievodných aktivitách, ktoré obsahujú reklamu preskripčne viazaných a/alebo na základe verejného zdravotného poistenia uhrádzaných liekov, ako napríklad stánky farmaceutických spoločností s názvami liekov a možné diskusie so zástupcami farmaceutických spoločností.
ZÁVER:
Pacient/pacientska organizácia/verejnosť sa nemôže zúčastniť odborného podujatia ako pasívny účastník.
Pacient/pacientska organizácia/verejnosť sa môže zúčastniť odborného podujatia ako aktívny účastník.
Za porušenie zákona možno považovať účasť všetkých osôb, ktoré nie sú oprávnené predpisovať alebo vydávať lieky na sprievodných aktivitách v rámci odborného podujatia, ktoré obsahujú reklamu preskripčne viazaných a/alebo na základe verejného zdravotného poistenia uhrádzaných liekov, či už ide o zdravotné sestry, zástupcov pacientov a pacientskych organizácií, občianskych združení a verejnosti, voči ktorým je reklama takýchto liekov zakázaná.
Z hľadiska inštitútu vzdelávania zdravotníckych pracovníkov je postavenie lekárov s sestier rovnaké, keďže tak lekári ako aj zdravotné sestry sú z hľadiska platného práva zdravotníckymi pracovníkmi.
Keďže v Slovenskej republike je vo vzťahu k zdravotníckym pracovníkom možné legálne organizovať a podporovať výhradne len odborné podujatia určené na odborný, vedecký a vzdelávací účel, a súčasne vo vzťahu k nim platí zákaz organizovania a podpory propagačných podujatí a účasti na nich, z hľadiska vzdelávania zdravotníckych pracovníkov neexistujú žiadne špecifické obmedzenia pre sestry v porovnaní s lekármi (právna úprava vzdelávania je v tejto konkrétnej oblasti pre obe zdravotnícke povolania rovnaká).
V prípade spoločných odborných podujatí pre zdravotné sestry a lekárov musí organizátor zaistiť, aby farmaceutické spoločnosti nevykonávali reklamu lieku voči zdravotným sestrám. V takýchto prípadoch stánky farmaceutických spoločností buď nemôžu obsahovať akékoľvek prostriedky, cez ktoré sa môže šíriť reklama preskripčne viazaných a/alebo na základe verejného zdravotného poistenia uhrádzaných liekov (napríklad logá liekov, videozáznam na obrazovke, letáky a podobne) a môžu šíriť len reklamu voľnopredajných liekov alebo povedomie o ochorení, alebo musí byť špeciálne vymedzený priestor, kde budú mať vstup výhradne osoby oprávnené predpisovať alebo vydávať lieky.
Zároveň odporúčame, aby organizátor zabezpečil vizuálne odlíšenie všetkých účastníkov na tie osoby, ktoré sú oprávnené predpisovať alebo vydávať lieky a môže byť na ne smerovaná reklama preskripčne viazaných a/alebo na základe verejného zdravotného poistenia uhrádzaných liekov a na ostatných účastníkov/obslužný personál. Viac, viď odpoveď na predchádzajúcu otázku.
Sprievodné aktivity (ktorých časový rozsah neprekročí 20 % z celkového časového rozsahu odborného podujatia) môžu obsahovať reklamu liekov, preto účasť iných subjektov ako osôb oprávnených predpisovať alebo vydávať lieky nie je v súlade so Zákonom o reklame.
Pokiaľ sa v priestore, kde sú umiestnené stánky farmaceutických spoločností, vykonáva reklama preskripčne viazaných a/alebo na základe verejného zdravotného poistenia uhrádzaných liekov, nikto mimo osôb oprávnených predpisovať lieky a osôb oprávnených vydávať lieky (zjednodušene, ale nie exaktne, lekár/lekárnik) nesmie mať prístup do tohoto priestoru.
V priestore, kde sú umiestnenej stánky farmaceutických spoločností, ale nevykonáva sa v nich reklama preskripčne viazaných a/alebo na základe verejného zdravotného poistenia uhrádzaných liekov, môže byť umiestnený aj stánok pacientskej organizácie a môžu mať do tohto priestoru prístup aj osoby, ktoré sa aktívne zúčastňujú na odbornom podujatí – vrátane zástupcov pacientskych organizácii.
Odporúčame, aby organizátor zaistil zákonné podmienky zabezpečením dôslednej registrácie, a to vizuálnym označením všetkých účastníkov odborného podujatia (v prípade opodstatnenej účasti zástupcov pacientskych organizácií/pacientov, presne deklarovanej v programe) napr. zreteľne na prvý pohľad identifikovateľným farebne odlíšenými menovkami alebo iným vhodným spôsobom.
V prípade rôznych sekcií odporúčame zreteľne označiť, komu sú určené tie-ktoré priestory podujatia pred vstupom do nich a zabezpečiť aj fyzickú kontrolu dodržiavania týchto usmernení (stánky s reklamou musia byť umiestnené oddelene od ostatných priestorov). Rovnako zabezpečiť aj priestory určené na odborné vzdelávanie, kde budú odznievať odborné prednášky tak, aby bol do nich umožnený vstup len oprávneným osobám (vrátene osôb zabezpečujúcich technickú prevádzku, catering a pod).
V prípade očakávania vstupu iných osôb ako tých, ktoré sú oprávnené predpisovať a vydávať lieky, považujeme za vhodné upozorniť na túto situáciu aj účastníkov podujatia, napr. uvedením informácie o rozdelení priestorov odborného podujatia na webovom sídle podujatia, v programe, vo všetkých ďalších vhodných materiáloch, ako aj priamo na mieste konania podujatia (napr. inštruktážou organizátora pri registrácií účastníkov ako a kde sa môžu pohybovať).
Organizátor, ktorý organizuje odborné podujatia určené na odborný, vedecký a vzdelávací účel, môže napr. vyčleniť priestor vyhradený pre reklamu liekov, kde by mali farmaceutické spoločnosti priestor na svoje reklamné stánky a obmedziť do nich prístup zdravotným sestrám. Tento priestor by mal byť zreteľne označený a organizátor by mal naň vhodne upozorniť účastníkov, napr. na webovom sídle podujatia, v programe, vo všetkých ďalších vhodných materiáloch, ak informáciu o tom, že na odborné podujatie budú mať prístup aj iné osoby ako tie, ktoré sú oprávnené predpisovať a vydávať lieky vie vopred, ako aj priamo na mieste konania odborného podujatia, napr. pri registrácii v deň jeho konania.
Takisto je možnosť zreteľne, napr. farebnými náramkami/menovkami, označiť typ účastníka, a podľa toho mu vyhradiť priestor, kde sa môže pohybovať.
Usporiadatelia by mali zabezpečiť regulovaný vstup do výstavných priestorov.
Program odborného podujatia určeného pre sestry musí byť takisto bez produktovej inzercie.
Rovnaké pravidlo platí aj pre organizovanie virtuálnych aj hybridných podujatí.
V prípade, že je pacient aktívnym účastníkom odborného podujatia určeného pre zdravotníckych pracovníkov, napríklad ako prednášajúci ponúkajúci pohľad pacienta na skúsenosti s konkrétnym ochorením, je organizátor v prvom rade povinný vopred transparentne oboznámiť pacienta s charakterom, obsahom a priebehom daného podujatia.
Zároveň odporúčame organizátorovi písomne dohodnúť s pacientom podmienky spracovania jeho osobných údajov, vrátane prípadného ďalšieho použitia vyhotovovaného záznamu podujatia. Organizátor je následne povinný používať osobné údaje pacienta iba takto písomne dohodnutým spôsobom.
Odporúča sa, aby organizátor zabezpečil aj vhodné moderovanie takéhoto vstupu s účasťou pacienta/ov tak, aby sa prípadná diskusia nedostala do roviny odporúčaní konkrétnych liekov/molekúl, ktorých komunikácia na pacientov/laickú verejnosť nie je vhodná a zároveň aby prípadná diskusia rešpektovala právo pacienta nevyjadrovať sa k citlivým témam týkajúcim sa jeho osobného zdravotného stavu.
Všeobecne, v súlade so zákonom č. 185/2015 Z. z. Autorský zákon a zákonom č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov platí, že akýkoľvek záznam/audiovizuálny záznam sa môže vyhotovovať iba so súhlasom dotknutých osôb.
Ak máte nejaké otázky, alebo návrhy aké témy by Vás zaujímali, prosím napíšte nám na info@aifp.sk.
Viac informácií, ako aj Etický kódex nájdete na tejto internetovej stránke v sekcii Transparentnosť a etika.