Otázky a odpovede k vybraným oblastiam Etického kódexu

Vážení zástupcovia odborných spoločností a spoločností zameraných na organizáciu odborných podujatí.

Dovoľte nám priblížiť vám princípy a pravidlá pre organizáciu odborných podujatí, ktoré vyplývajú z Etického kódexu AIFP (ďalej len „Etický kódex“). Našou snahou je poskytnúť informácie s prihliadnutím na reálne situácie vo forme otázok a odpovedí a prispieť tak k väčšej synergii medzi očakávaniami vás ako organizátorov a požiadavkami, ktorými sa členovia asociácie zaviazali riadiť.

Vybrali sme niekoľko zaujímavých otázok a odpovedí, o ktorých veríme, že prispejú k lepšiemu porozumeniu znenia a výkladu Etického kódexu.

V budúcnosti by sme radi pokračovali v zodpovedaní praktických otázok v kontexte Etického kódexu, preto by sme vás chceli povzbudiť na zaslanie prípadných ďalších alebo doplňujúcich otázok, či už prostredníctvom formulára, ktorý nájdete na konci tejto sekcie, alebo na adresu info@aifp.sk.

Výber miesta konania

Môže Etická komisia AIFP povoliť výnimku z Etického kódexu v oblasti primeranosti miesta konania ?

Etická komisia AIFP nemá právomoc udeľovať výnimky z Etického kódexu. Jej úlohou je zabezpečiť dohľad nad dodržiavaním Etického kódexu a v tejto súvislosti môže vydávať výklady na účely interpretácie jeho konkrétnych ustanovení.

V oblasti primeranosti miesta konania odborného podujatia Etická komisia posudzuje jednotlivé žiadosti členov AIFP o vhodnosti konkrétneho miesta v súlade s kvalifikačnými kritériami stanovenými v Etickom kódexe. Komisia je povinná každú takúto žiadosť vyhodnotiť a rozhodnúť do 15 dní od jej doručenia.

Týmto spôsobom komisia zabezpečuje transparentné uplatňovanie pravidiel bez možnosti udelenia individuálnych výnimiek.

 

Je možné považovať 5 hviezdičkový hotel za primeraný a vhodný podľa Etického Kódexu AIFP za primerané a vhodné miesto pokiaľ toto zariadenie poskytne vyhlásenie, že počas trvania odborného podujatia nebude poskytovať služby a možnosti na úrovni 5 hviezd?

Kritériá primeranosti a vhodnosti miesta konania odborného podujatia sú jasne definované v Etickom kódexe. V zmysle toho sú 5-hviezdičkové hotely vo všeobecnosti považované za luxusné zariadenia, a teda nie sú považované za primerané a vhodné miesta konania odborných podujatí.

Vyhlásenie zo strany hotela, v ktorom by deklaroval, že počas trvania podujatia nebude poskytovať služby na úrovni zodpovedajúcej 5-hviezdičkovému štandardu, nie je možné považovať za relevantné pri posudzovaní primeranosti a vhodnosti miesta konania. Takéto vyhlásenie nemení oficiálny charakter a kategorizáciu hotela, ktorá je jedným z rozhodujúcich faktorov pri posudzovaní súladu s Etickým kódexom.

Z uvedeného dôvodu nie je možné považovať 5-hviezdičkový hotel za primeraný a vhodný, ani v prípade poskytnutia takéhoto vyhlásenia zo strany zariadenia.

Radi by sme, aby zástupcovia farmaceutických spoločností mohli podporiť naše vzdelávacie podujatie, ale nie sme si istí, s čím máme začať pri výbere miesta konania, a či a prečo je to vôbec stále také dôležité?

Zákonné podmienky na Slovensku nedovoľujú farmaceutickým spoločnostiam podporovať priamo alebo prostredníctvom tretej osoby iné ako odborné podujatie a rovnako ani účasť zdravotníckeho pracovníka na inom ako odbornom podujatí. Jediným cieľom organizovania odborných podujatí musí byť sústavné vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov, a tým aj zvyšovanie medicínskych vedomostí. Uvedené musí byť preto hlavným motivátorom pre účasť zdravotníckeho pracovníka na odbornom podujatí, pričom miesto konania podujatia by nemalo predstavovať pre účastníka motiváciu sa na ňom zúčastniť. V zmysle Etického kódexu AIFP nie je možné poskytovať zdravotníckym pracovníkom plnenia, ktoré prestavujú neprimeranú hodnotu, a to či už priamo alebo nepriamo, napríklad vo forme neprimerane vysokej podpory v súvislosti s účasťou zdravotníckeho pracovníka na odbornom podujatí.

Pokiaľ výber miesta konania odborného podujatia naznačuje, že zámerom je skôr umožniť sa venovať voľnočasovým aktivitám alebo poskytnúť zdravotníckym pracovníkom luxusný či nadštandardný pobyt, potom sa výber takéhoto miesta dostáva do nesúladu s vyššie uvedenými princípmi.

Ideálne je, pokiaľ je výber primeraný vzhľadom na množstvo plánovaných účastníkov, geografickú dostupnosť a technické vybavenie daného miesta konania, a teda je naozaj možné preukázať, že hlavným účelom podujatia je vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov. Ďalším parametrom, ktorý je možné použiť ako test vhodnosti umiestnenia podujatia, je aj ochota vlastnej úhrady zo strany účastníka, ak by podujatie nebolo zo strany farmaceutického priemyslu nijako podporované.

Výberu miesta konania odborných podujatí sa venuje kapitola Etického kódexu AIFP (6.11), kde sú zhrnuté konkrétnejšie pravidlá, ktoré vám pomôžu zorientovať sa v tejto problematike.

Prečo teda nemôžete vopred písomne určiť, konkrétne ktoré miesta sú vhodné, a ktoré nie?

Vzhľadom na počet možných miest konaní a neustále zmeny v ich vybavení, či zameraní daných miest by takáto aktivita nebola možná. AIFP má snahu poskytnúť čo najviac nástrojov pre členov a organizátorov na to, aby bolo možné ohodnotiť primerané a vhodné miesto konania. Konečné rozhodnutie o podpore podujatia musí spraviť členská spoločnosť AIFP sama. V prípade snahy o určenie primeranosti a vhodnosti ponúka Etický kódex AIFP možnosť obrátiť sa s touto otázkou na Etickú komisiu AIFP, ktorá k vhodnosti výberu miesta konania môže ešte pred jeho uskutočnením vydať stanovisko. Táto komisia má 9 členov, 5 z radov zdravotníckych pracovníkov a pacientov a 4 zástupcov členských spoločností. Etická komisia AIFP je povinná vybaviť žiadosť o posúdenie konkrétneho miesta organizácie odborných podujatí organizovaných alebo podporovaných členmi na základe kvalifikačných kritérií Etického kódexu AIFP v lehote 15 dní odo dňa doručenia takejto žiadosti člena.

Prečo nie je dovolené organizovať podujatia pre zdravotníckych pracovníkov v kaštieľoch, zámkoch alebo kúriách, ak spĺňajú požiadavku, a teda majú konferenčnú miestnosť a technické vybavenie miestnosti pre daný počet účastníkov?

Pri výbere miesta konania je v prvom rade dôležité, aby nevzbudzovalo dojem, že už samotné miesto je motiváciou pre účastníkov sa zúčastniť odborného podujatia alebo, že dané miesto konania prináša viac možností voľnočasových aktivít ako pre samotné vzdelávanie. Je nutné zopakovať, že pri odbornom podujatí má ísť práve o vzdelávanie a tento zámer by nemal byť narušený výberom neprimeraného miesta konania. Kaštiele, zámky či kúrie práve nesú toto riziko.

Etický kódex AIFP sa snaží zachytiť klasifikáciu vhodného a nevhodné miesta konania nasledovne: Miesto sa považuje za vhodné na organizovanie odborných podujatí, ak medzi hlavné účely jeho obvyklého využitia patrí aj usporadúvanie odborných, vzdelávacích alebo vedeckých podujatí a je na to aj náležite vybavené. Odborné podujatie musí byť vždy organizované na vhodnom mieste, ktoré samé o sebe nie je vyhlásené alebo extravagantné. Napríklad za vyhlásené miesta možno považovať golfové, zábavné alebo lyžiarske rezorty, kasína a iné hazardné zariadenia, všetky druhy akvaparkov, vinice atď. Geografická poloha miesta sama o sebe automaticky nerobí miesto vyhláseným. Za extravagantné miesta sa vo všeobecnosti považujú päť a viac hviezdičkové hotely, mimomestské zariadenia v zámkoch a kaštieľoch, ak sú všeobecne známe a vnímané ako luxusné a výnimočné.

Aké sú podmienky pre usporiadanie odborných podujatí v zime v lyžiarskych strediskách ako napr. Tatry, Donovaly alebo Jasná?

Primárnym cieľom odborného podujatia má byť vždy vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov. Lyžiarske strediská by mohli predstavovať motiváciu pre zdravotníckych pracovníkov na účasť na odbornom podujatí, preto odborné podujatie musí byť vždy usporadúvané mimo obdobia, ktoré sa pre miesto zvyčajne považuje za vyhlásené. Ak je miesto primárne známe svojou dostupnosťou k lyžiarskym strediskám, v zimnej sezóne (od 1.12. do 31.3.) by sa na takomto mieste nemali organizovať odborné podujatia. Ak je vzdialenosť týchto lyžiarskych stredísk od miesta, kde sa organizuje odborné podujatie väčšia ako 10 kilometrov po pozemných komunikáciách, dané miesto je možné považovať za vhodné a nie je považované za vyhlásené. Organizovanie odborných podujatí v okresných mestách je povolené v ktoromkoľvek období roka.

 

Reklamné bloky počas odborného podujatia

Je možné počas odborného podujatia v prednáškovej miestnosti zobraziť počas prestávky reklamné materiály farmaceutických spoločností za predpokladu, že je takýto reklamný blok riadne označený a oddelený od odborného vzdelávania?

Zaradenie reklamného bloku s reklamou liekov či reklamou členov AIFP na odborných podujatiach do priestoru prednáškovej miestnosti – aj počas prestávok a pri riadnom označení ako reklamného obsahu – nie je v súlade s Etickým kódexom. Podľa pravidiel uvedených v Etickom kódexe nie je dovolené zobrazovať alebo premietať reklamu na lieky v prednáškových miestnostiach, kde prebieha odborný program.

Základnou zásadou reklamy liekov a členov na odborných podujatiach je, že táto sa nemôže vykonávať ani sa nachádzať v prednáškových miestnostiach a na miestach, kde prebieha odborný program odborného podujatia, pokiaľ to Etický kódex výslovne nepovoľuje. Uvedené pravidlo sa nevzťahuje na obchodné mená a logá členov, ak sú uvádzané v prezentáciách jednotlivých prednášajúcich na odbornom podujatí výlučne formou referencie na subjekty, ktoré vznik príslušnej prezentácie podporili.

 

Vzťahy s pacientmi a pacientskymi organizáciami

Môže pacient alebo zástupca pacientskej organizácie prednášať na odbornom podujatí určenom pre zdravotníckych pracovníkov?

Pacient alebo zástupca pacientskej organizácie môže mať aktívnu účasť na odbornom podujatí určenom pre zdravotníckych pracovníkov, ak je jeho príspevok relevantný a prínosný pre odborné publikum – napríklad zdieľaním skúseností, ktoré môžu obohatiť klinickú prax či zvýšiť povedomie o potrebách pacientov.

Je však nevyhnutné zabezpečiť, aby bola takáto účasť striktne obmedzená len na čas a priestor určený pre daný príspevok. Zástupcovia pacientskej komunity by nemali mať prístup do časti podujatia, kde prebieha propagácia liekov, ani na iné odborné prezentácie určené výlučne pre zdravotníckych pracovníkov. Tento prístup je v súlade s pravidlami zabezpečujúcimi oddelenie odbornej a komerčnej komunikácie, ako aj s dôrazom na ochranu informácií určených len pre odbornú verejnosť.

 

Voľnočasové aktivity

Ako je možné realizovať primeranú voľnočasovú aktivitu v rámci odborného podujatia?

Voľnočasové aktivity sa nesmú časovo prekrývať s odborným programom, teda musia sa konať mimo oficiálneho odborného alebo pracovného programu odborného podujatia.

 

Odborný program musí byť uvádzaný samostatne a oddelene od voľnočasových aktivít; týka sa to tlačenej formy aj elektronických verzií programov a pozvánok dostupných na webových sídlach organizátora alebo odborného podujatia a musí byť za každých okolností zrejmé, že ide o dobrovoľnú voľnočasovú aktivitu účastníkov odborného podujatia.

Príkladom oddelenia na webových stránkach je uvádzanie odborného programu a voľnočasových aktivít v oddelených záložkách s ich jasným pomenovaním.

Bude sa považovať za primerané, ak voľnočasovú aktivitu uhradí organizátor a pre účastníkov nevznikne žiaden náklad s účasťou na voľnočasovej aktivite, pričom aktivita bude jasne oddelená od odborného programu?

Vzhľadom na zákonné požiadavky a etické štandardy nesmú členské spoločnosti AIFP hradiť ani nijako prispievať na iné ako odborné, vedecké a vzdelávacie aktivity zdravotníckych pracovníkov. Ak by sa deklarovalo, že náklady na voľnočasovú aktivitu pokrýva organizátor a nie účastník, stáva sa netransparentným zdrojom financovania a nie je teda vylúčené, že voľnočasová aktivita je hradená zo zdrojov členských spoločností AIFP.

Primeraná voľnočasová aktivita nesmie byť hradená z registračného poplatku ani sponzorských príspevkov členov AIFP, ale výlučne len z vlastných prostriedkov účastníkov odborného podujatia. Výška poplatku za účasť na voľnočasových aktivitách musí rozumne zodpovedať primeranej trhovej cene takejto voľnočasovej aktivity.

Odporúčaním pre organizátorov je oficiálne vyhlásenie, napr. na webových stránkach podujatia, že voľnočasová aktivita nebola ani nebude hradená z registračných poplatkov ani zo sponzorských príspevkov členských spoločností AIFP. Členským spoločnostiam AIFP je pritom odporúčané, aby mali deklaráciu o financovaní odborného podujatia zachytenú aj vo svojich zmluvných dokumentoch s organizátorom odborného podujatia.

Každý účastník si hradí voľnočasové aktivity dobrovoľne a individuálne, vrátane prípadnej dopravy/prepravy.

Platba za odborný program nesmie byť podmienená platbou za voľnočasovú aktivitu. V praxi je odporúčané poplatky pri registrácii zreteľne oddeliť.

Je možné, aby za voľnočasovú aktivitu bolo zvolené podujatie, ktoré nie je organizované výhradne pre účastníkov odborného podujatia, ale aj také, na ktoré má prístup aj bežná verejnosť?

Áno, pokiaľ sú dodržané vyššie spomenuté podmienky o primeranosti, podružnosti a podmienky úhrady plnej ceny voľnočasovej aktivity jeho účastníkmi.

Organizácia odborného podujatia a primeranej voľnočasovej aktivity si vyžaduje čas na prípravu. V akom čase pred začiatkom podujatia musí byť známy rozsah plánovaných voľnočasových aktivít?

Etický kódex AIFP uvádza, že členovia AIFP môžu podporiť odborné podujatie, ktorého súčasťou sú aj primerané voľnočasové aktivity, ak obsah a rozsah voľnočasových aktivít je známy a zverejnený dostatočne vopred pred konaním odborného podujatia (aspoň 1 mesiac). Riadne posúdenie, zdokumentovanie rozhodnutia o podpore odborného podujatia vrátane primeranosti voľnočasových aktivít a prípravy zmlúv, je časovo náročný proces a je potrebné časové obdobie minimálne jeden mesiac pred konaním odborného podujatia. Ak to situácia dovoľuje, je zo strany členských spoločností AIFP vítané, ak sú podmienky podpory odborného podujatia známe ešte skôr.

Je možné, aby lekár počas trvania odborného podujatia využíval pridružené voľnočasové zariadenia, ktoré poskytuje dané zariadenie (t.j. napr. wellness, bazén, masáže alebo tenisové kurty a pod.)?

Tak ako v predchádzajúcich otázkach je nutné zvýrazniť, že počas odborných podujatí ide o vzdelávanie a tomuto zámeru musí byť prispôsobená celá organizácia podujatia. Výber aktivít mimo odborného programu, respektíve v inom čase ako je odborný program, je plne na rozhodnutí účastníkov podujatia. Ak  plánujete aj voľnočasové aktivity mimo odborného programu podujatia, tieto nemôžu predstavovať motiváciu pre zúčastnenie sa na odbornom podujatí.

Členovia AIFP môžu podporiť odborné podujatie, ktorého súčasťou sú aj voľnočasové aktivity (tzv. „social events“ - oddychové, spoločenské, kultúrne, športové a iné aktivity) určené pre jeho účastníkov, avšak iba ak sa tieto voľnočasové aktivity konajú mimo oficiálneho odborného alebo pracovného programu odborného podujatia. Účastníci odborného podujatia sú povinní sami si hradiť všetky náklady spojené s používaním týchto zariadení. Vy, ako organizátor odborného podujatia musíte zabezpečiť a písomne vyhlásiť, že účastníci odborného podujatia nebudú mať prístup k takýmto voľnočasovým zariadeniam ako súčasť registračného poplatku ani ubytovania, a takisto im nesmie byť udelený zvýhodnený prístup alebo zľavy na vstup. Výška poplatku za účasť na voľnočasových aktivitách musí rozumne zodpovedať primeranej trhovej cene. Účasť na voľnočasových aktivitách musí byť dobrovoľná. Voľnočasové aktivity sa nesmú časovo prekrývať s odborným programom odborného podujatia. A ako už bolo uvedené vyššie, tieto voľnočasové aktivity nesmú v žiadnom prípade motivovať zdravotníckych pracovníkov k účasti na odbornom podujatí.

Pokiaľ sa už organizátor rozhodne zaradiť mimo programu odborného podujatia aj spoločenský program, je nevyhnutné dodržať, aby mal výhradne podružný charakter vo vzťahu k odbornému podujatiu ako celku a nesmú účastníka odborného podujatia motivovať zúčastniť sa na odbornom podujatí. Motivovať má obsah informácií, ktoré sa účastník dozvie na odbornom podujatí a nie napríklad večerný program.

Odborný program musí byť uvádzaný samostatne a oddelene od voľnočasových aktivít; týka sa to tlačenej formy aj elektronických verzií programov a pozvánok dostupných na webových sídlach organizátora alebo odborného podujatia.

Pokiaľ by bola organizovaná ochutnávka alkoholu pre účastníkov odborného podujatia, ktorá by však bola v inom čase, ako je odborný program, bola by oddelená od odborného programu a účastníci by si platili vstup sami, bolo by možné takúto aktivitu zorganizovať?

Z pohľadu Etického kódexu by organizovanie ochutnávky alkoholu – aj keď oddelene od odborného programu, mimo jeho časového rámca a na náklady účastníkov – nebolo považované za primerané. Hlavným účelom odborných podujatí určených pre zdravotníckych pracovníkov je vzdelávanie a výmena odborných skúseností, ktoré majú v konečnom dôsledku prispieť k zlepšeniu starostlivosti o pacienta. Organizovanie aktivít tohto charakteru môže vyvolať negatívne vnímanie z reputačného hľadiska, a zároveň oslabuje odborný charakter podujatia, čím sa dostáva do rozporu s princípmi transparentnosti a profesionality, ktoré Etický kódex presadzuje.

 

Účasť pacientov, sestier a ostatnej verejnosti na odborných podujatiach

Môže sa pacient/pacientska organizácia/verejnosť zúčastniť ako pasívny/aktívny účastník podujatia, ktoré má odborný, vedecký a vzdelávací účel („kongres“) a je určené pre lekárov/sestry/zdravotníckych pracovníkov? Môže pacient/pacientska organizácia/verejnosť participovať ako prednášajúci/aktívny účastník podujatia, ktoré má odborný, vedecký a vzdelávací účel (kongres) a je určené pre lekárov/sestry/zdravotníckych pracovníkov a môže sa v takom prípade zúčastniť aj ostatných častí programu odborného podujatia ako pasívny účastník?

Účasť na odbornom podujatí môžeme rozdeliť na základe podmienok stanovených:

a) Zákonom č. 147/2001 Z. z. o reklame v časti upravujúcej reklamu lieku

b) Zákonom č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach v časti upravujúcej odborné podujatia a

c) Zákonom č. 578/2004 Z. z. o zdravotníckych pracovníkoch, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve v časti upravujúcej sústavné vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov.

V zmysle Zákona o liekoch je odborným podujatím podujatie, ktoré je určené výhradne na odborný, vedecký alebo vzdelávací účel pre zdravotníckych pracovníkov. Súčasťou takéhoto podujatia môžu byť v primeranej miere sprievodné aktivity, ktorých časový rozsah neprekročí 20 % z celkového časového rozsahu podujatia, a ktoré nesmú byť v rozpore so Zákonom o reklame.

Z pohľadu Zákona o reklame existujú dve skupiny subjektov, voči ktorým jem možné realizovať reklamu liekov, a to:

1. osoby oprávnené predpisovať lieky a osoby oprávnené vydávať lieky (zjednodušene, ale nie exaktne, lekár a lekárnik), voči ktorým sa môže vykonávať reklama liekov prakticky bez obmedzení a

2. všetky ostatné osoby - právnické a fyzické osoby (ako pacienti, pacientske organizácie, občianske združenia, laická verejnosť, vrátane zdravotných sestier a iných zdravotníckych pracovníkov, ktorí nie sú osobami uvedenými v predchádzajúcom bode 1 vyššie) voči ktorým sa nemôže vykonávať reklama liekov, ktorých výdaj je viazaný na lekársky predpis, alebo ktoré sa uhrádzajú na základe verejného zdravotného poistenia, ako aj reklama liekov, ktoré nie sú v Slovenskej republike registrované, alebo ktoré obsahujú omamné alebo psychotropné látky a prípravky.

Nakoľko je odborné podujatie zákonom definované ako podujatie určené pre zdravotníckych pracovníkov, pasívna účasť iných osôb ako zdravotníckych pracovníkov nie je dovolená.

Aktívna účasť zástupcov pacientskych organizácii, pacientov, iných odborníkov, vrátane zdravotných sestier alebo aj verejnosti, teda kohokoľvek, ako prednášajúcich, diskutujúcich (round table) alebo inak aktívne zúčastnených na programe odborného podujatia (ďalej len „aktívny účastník podujatia“) je dovolená.

Ich aktívna účasť nie je riziková z pohľadu reklamy liekov, nakoľko reklama liekov nemôže byť súčasťou odborného programu odborného podujatia, takže tieto osoby by sa s reklamou liekov v prednáškových miestnostiach na odbornom podujatí nemali stretnúť. Pokiaľ ide o ostatné priestory, v ktorých sa koná odborné podujatie, ktorých súčasťou môžu v zmysle Zákona o liekoch byť v primeranej miere aj reklamné aktivity, napríklad vo forme reklamných/výstavných stánkov, tieto osoby by nemali mať do priestorov, v ktorých sa realizuje reklama liekov, prístup.

Zákaz reklamy preskripčne viazaných a/alebo na základe verejného zdravotného poistenia uhrádzaných liekov sa nevzťahuje na reklamu určenú osobám oprávneným predpisovať lieky a osobám oprávneným vydávať lieky.

Sprievodné aktivity, ktorých časový rozsah neprekročí 20 % z celkového časového rozsahu odborného podujatia, môžu obsahovať aj takúto reklamu liekov, preto účasť iných osôb ako osôb oprávnených predpisovať alebo vydávať lieky na sprievodných reklamných aktivitách nie je v súlade so Zákonom o reklame.

Ak je zabezpečené (technicky a organizačne), že sprievodné aktivity neobsahujú reklamu liekov, je prípustné a možné, aby sa týchto sprievodných aktivít zúčastňovali aj osoby, ktoré nie sú oprávnené predpisovať alebo vydávať lieky a ide o aktívnych účastníkov podujatia.

Pokiaľ sprievodné aktivity síce budú obsahovať reklamu liekov, ale:

- reklama liekov (napr. stánky s názvami liekov, video projekcie, propagačný materiál na stánkoch) bude vykonávaná v priestore, kde nemajú prístup iné osoby ako osoby oprávnené predpisovať alebo vydávať lieky, a súčasne

- reklama liekov bude vykonávaná len voči osobám oprávneným predpisovať alebo vydávať lieky,

takéto aktivity je možné považovať za vykonávané v súlade so zákonom.

Porušením zákona je aj účasť sestier na sprievodných aktivitách, ktoré obsahujú reklamu preskripčne viazaných a/alebo na základe verejného zdravotného poistenia uhrádzaných liekov, ako napríklad stánky farmaceutických spoločností s názvami liekov a možné diskusie so zástupcami farmaceutických spoločností.

ZÁVER:

Pacient/pacientska organizácia/verejnosť sa nemôže zúčastniť odborného podujatia ako pasívny účastník.

Pacient/pacientska organizácia/verejnosť sa môže zúčastniť odborného podujatia ako aktívny účastník.

Za porušenie zákona možno považovať účasť všetkých osôb, ktoré nie sú oprávnené predpisovať alebo vydávať lieky na sprievodných aktivitách v rámci odborného podujatia, ktoré obsahujú reklamu preskripčne viazaných a/alebo na základe verejného zdravotného poistenia uhrádzaných liekov, či už ide o zdravotné sestry, zástupcov pacientov a pacientskych organizácií, občianskych združení a verejnosti, voči ktorým je reklama takýchto liekov zakázaná.

Môže sa zdravotná sestra zúčastniť podujatia, ktoré má odborný, vedecký a vzdelávací účel (kongres) a je určené pre lekárov/zdravotníckych pracovníkov ako pasívny/aktívny účastník?

Z hľadiska inštitútu vzdelávania zdravotníckych pracovníkov je postavenie lekárov s sestier rovnaké, keďže tak lekári ako aj zdravotné sestry sú z hľadiska platného práva zdravotníckymi pracovníkmi.

Keďže v Slovenskej republike je vo vzťahu k zdravotníckym pracovníkom možné legálne organizovať a podporovať výhradne len odborné podujatia určené na odborný, vedecký a vzdelávací účel, a súčasne vo vzťahu k nim platí zákaz organizovania a podpory propagačných podujatí a účasti na nich, z hľadiska vzdelávania zdravotníckych pracovníkov neexistujú žiadne špecifické obmedzenia pre sestry v porovnaní s lekármi (právna úprava vzdelávania je v tejto konkrétnej oblasti pre obe zdravotnícke povolania rovnaká).

V prípade spoločných odborných podujatí pre zdravotné sestry a lekárov musí organizátor zaistiť, aby farmaceutické spoločnosti nevykonávali reklamu lieku voči zdravotným sestrám. V takýchto prípadoch stánky farmaceutických spoločností buď nemôžu obsahovať akékoľvek prostriedky, cez ktoré sa môže šíriť reklama preskripčne viazaných a/alebo na základe verejného zdravotného poistenia uhrádzaných liekov (napríklad logá liekov, videozáznam na obrazovke, letáky a podobne) a môžu šíriť len reklamu voľnopredajných liekov alebo povedomie o ochorení, alebo musí byť špeciálne vymedzený priestor, kde budú mať vstup výhradne osoby oprávnené predpisovať alebo vydávať lieky.

Zároveň odporúčame, aby organizátor zabezpečil vizuálne odlíšenie všetkých účastníkov na tie osoby, ktoré sú oprávnené predpisovať alebo vydávať lieky a môže byť na ne smerovaná reklama preskripčne viazaných a/alebo na základe verejného zdravotného poistenia uhrádzaných liekov a na ostatných účastníkov/obslužný personál. Viac, viď odpoveď na predchádzajúcu otázku.

Môže mať pacientska organizácia stánok v spoločnom priestore so stánkami farmaceutických spoločností?

Sprievodné aktivity (ktorých časový rozsah neprekročí 20 % z celkového časového rozsahu odborného podujatia) môžu obsahovať reklamu liekov, preto účasť iných subjektov ako osôb oprávnených predpisovať alebo vydávať lieky nie je v súlade so Zákonom o reklame.

Pokiaľ sa v priestore, kde sú umiestnené stánky farmaceutických spoločností, vykonáva reklama preskripčne viazaných a/alebo na základe verejného zdravotného poistenia uhrádzaných liekov,  nikto mimo osôb oprávnených predpisovať lieky a osôb oprávnených vydávať lieky (zjednodušene, ale nie exaktne, lekár/lekárnik) nesmie mať prístup do tohoto priestoru.

V priestore, kde sú umiestnenej stánky farmaceutických spoločností, ale nevykonáva sa v nich reklama preskripčne viazaných a/alebo na základe verejného zdravotného poistenia uhrádzaných liekov, môže byť umiestnený aj stánok pacientskej organizácie a môžu mať do tohto priestoru prístup aj osoby, ktoré sa aktívne zúčastňujú na odbornom podujatí – vrátane zástupcov pacientskych organizácii.

Ako má organizátor zabezpečiť, aby sa pacient/verejnosť nedostal/a do kontaktu s reklamou, ktorá je určená výhradne lekárom a lekárnikom?

Odporúčame, aby organizátor zaistil zákonné podmienky zabezpečením dôslednej registrácie, a to vizuálnym označením všetkých účastníkov odborného podujatia (v prípade opodstatnenej účasti zástupcov pacientskych organizácií/pacientov, presne deklarovanej v programe) napr. zreteľne na prvý pohľad identifikovateľným farebne odlíšenými menovkami alebo iným vhodným spôsobom.

V prípade rôznych sekcií odporúčame zreteľne označiť, komu sú určené tie-ktoré priestory podujatia pred vstupom do nich a zabezpečiť aj fyzickú kontrolu dodržiavania týchto usmernení (stánky s reklamou musia byť umiestnené oddelene od ostatných priestorov). Rovnako zabezpečiť aj priestory určené na odborné vzdelávanie, kde budú odznievať odborné prednášky tak, aby bol do nich umožnený vstup len oprávneným osobám (vrátene osôb zabezpečujúcich technickú prevádzku, catering a pod).

V prípade očakávania vstupu iných osôb ako tých, ktoré sú oprávnené predpisovať a vydávať lieky, považujeme za vhodné upozorniť na túto situáciu aj účastníkov podujatia, napr. uvedením informácie o rozdelení priestorov odborného podujatia na webovom sídle podujatia, v programe, vo všetkých ďalších vhodných materiáloch, ako aj priamo na mieste konania podujatia (napr. inštruktážou organizátora pri registrácií účastníkov ako a kde sa môžu pohybovať).

Ako má organizátor zabezpečiť, aby sa zdravotná sestra nedostala do kontaktu s reklamou, ktorá je určená výhradne lekárom a lekárnikom na podujatí, ktoré má odborný, vedecký a vzdelávací účel?

Organizátor, ktorý organizuje odborné podujatia určené na odborný, vedecký a vzdelávací účel, môže napr. vyčleniť priestor vyhradený pre reklamu liekov, kde by mali farmaceutické spoločnosti priestor na svoje reklamné stánky a obmedziť do nich prístup zdravotným sestrám. Tento priestor by mal byť zreteľne označený a organizátor by mal naň vhodne upozorniť účastníkov, napr. na webovom sídle podujatia, v programe, vo všetkých ďalších vhodných materiáloch, ak informáciu o tom, že na odborné podujatie budú mať prístup aj iné osoby ako tie, ktoré sú oprávnené predpisovať a vydávať lieky vie vopred, ako aj priamo na mieste konania odborného podujatia, napr. pri registrácii v deň jeho konania.

Takisto je možnosť zreteľne, napr. farebnými náramkami/menovkami, označiť typ účastníka, a podľa toho mu vyhradiť priestor, kde sa môže pohybovať.

Usporiadatelia by mali zabezpečiť regulovaný vstup do výstavných priestorov.

Program odborného podujatia určeného pre sestry musí byť takisto bez produktovej inzercie.

Rovnaké pravidlo platí aj pre organizovanie virtuálnych aj hybridných podujatí.

Aké kroky je organizátor povinný vykonať, aby bola zabezpečená ochrana citlivých osobných údajov pacientov v prípade, že sa zúčastnia odborného podujatia, napr. aktívne ako prednášajúci?

V prípade, že je pacient aktívnym účastníkom odborného podujatia určeného pre zdravotníckych pracovníkov, napríklad ako prednášajúci ponúkajúci pohľad pacienta na skúsenosti s konkrétnym ochorením, je organizátor v prvom rade povinný vopred transparentne oboznámiť pacienta s charakterom, obsahom a priebehom daného podujatia.

Zároveň odporúčame organizátorovi písomne dohodnúť s pacientom podmienky spracovania jeho osobných údajov, vrátane prípadného ďalšieho použitia vyhotovovaného záznamu podujatia. Organizátor je následne povinný používať osobné údaje pacienta iba takto písomne dohodnutým spôsobom.

Odporúča sa, aby organizátor zabezpečil aj vhodné moderovanie takéhoto vstupu s účasťou pacienta/ov tak, aby sa prípadná diskusia nedostala do roviny odporúčaní konkrétnych liekov/molekúl, ktorých komunikácia na pacientov/laickú verejnosť nie je vhodná a zároveň aby prípadná diskusia rešpektovala právo pacienta nevyjadrovať sa k citlivým témam týkajúcim sa jeho osobného zdravotného stavu.

Všeobecne, v súlade so zákonom č. 185/2015 Z. z. Autorský zákon a zákonom č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov platí, že akýkoľvek záznam/audiovizuálny záznam sa môže vyhotovovať iba so súhlasom dotknutých osôb.

 

Virtuálne podujatia (odporúčania vyplývajú zo zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a Etického kódexu AIFP)

Môžu byť logá partnerov zverejnené v časoch prestávok v rámci konferencie/kongresu v okne, kde následne začne po prestávke ďalší blok prednášok?

Ak sa odborné podujatie koná virtuálne, platia rovnaké pravidlá ako pre prednáškovú miestnosť pri odbornom podujatí s osobnou (nevirtuálnou) účasťou. V rámci oficiálne oznámenej prestávky sa zdravotnícky pracovník môže vzdialiť z prednáškovej miestnosti1 a venovať sa aj iným sprievodným aktivitám.
Etický kódex, vychádzajúc zo zákona č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach, ďalej stanovuje, že súčasťou odborného podujatia môžu byť v primeranej miere sprievodné reklamné aktivity (najmä vo forme výstavných stánkov), ktorých časový rozsah neprekročí 20 % z celkového časového rozsahu odborného podujatia, a ktoré nesmú byť v rozpore so zákonom č. 147/2001 Z. z. o reklame.
Pokiaľ je prestávka vo virtuálnom podujatí oficiálnou súčasťou programu podujatia vo všetkých jeho verziách, je možné ju považovať za čas strávený mimo prednáškovej miestnosti a aplikovať rovnaké pravidlá ako pre povolené aktivity. Prestávka musí byť oficiálne oznámená v pozvánke na podujatie a v programe.
Reklamný obsah, a o to významnejšie reklama lieku, by mala byť riadne označená ako reklama a mala by byť zreteľne odlíšiteľná od ostatného obsahu programu odborného podujatia. Preto odporúčame, aby reklamné bloky v rámci virtuálneho podujatia obsahovali informáciu o tom, že bude zobrazený takýto obsah so zámerom jasne o tom informovať publikum a oddeliť odborný program od propagačného.

1 Etický kódex AIFP, úplné znenie účinné od 1.3.2021: V priestoroch, v ktorých sa koná odborné podujatie, je s výnimkou prednáškových miestností možné: • umiestniť informačný a/alebo reklamný stánok alebo reklamný panel člena, • v komunikácii so zdravotníckymi pracovníkmi používať názov člena a jeho logo, • v komunikácii so zdravotníckymi pracovníkmi používať obchodnú značku lieku a jeho logo alebo iné vizuálne stvárnenie, • používať reklamné materiály týkajúce sa člena alebo jeho lieku, • komunikovať ochorenie alebo špecifickú terapeutickú oblasť, • používať SPC liekov, • poskytnúť kópie prezentácií alebo abstrakty z odborného podujatia, • používať reprinty vedeckých prác, • poskytnúť cenníky liekov.

Na úvodnej strane, resp. záložke, kde je uvedený program podujatia, môžu byť logá partnerov zverejnené alebo len na samostatnej záložke partneri podujatia?

Na úvodnej stránke podujatia môžu byť zreteľne označení partneri a uvedené logá podľa princípov popísaných v dokumente Odporúčania organizácie a zabezpečenia virtuálnych podujatí pre agentúry.
Pri odbornom programe je možné uviesť označenie partnerov podujatia a príslušné logá až za samotným programom podujatia, t. j. na konci.

Môžu byť zobrazené reklamné videá na produkt medzi prednáškami prípadne pred začiatkom? Ak nie reklamné na produkt, je možné zobraziť informačné video o samotnej spoločnosti?

Pokiaľ je prestávka oficiálnou súčasťou programu virtuálneho podujatia vo všetkých jeho verziách, je možné ju považovať za čas strávený mimo prednáškovej miestnosti a aplikovať rovnaké pravidlá ako pre povolené reklamné aktivity.
Reklamný obsah, a o to významnejšie reklama lieku, by mala byť riadne označená ako reklama a mala by byť zreteľne odlíšiteľná od ostatného obsahu programu odborného podujatia. Preto odporúčame, aby reklamné bloky v rámci virtuálneho podujatia obsahovali informáciu o tom, že bude zobrazený takýto obsah so zámerom jasne o tom informovať publikum a oddeliť odborný program od propagačného.
V rámci virtuálneho priestoru odborného podujatia, mimo prestávok v programe, je odporúčané úplne oddeliť reklamný obsah od edukačného, napr. uviesť ho na inej záložke.

Ak máme na jednom „webinári“ aj firmy mimo AIFP, je možné zobraziť aj ich logá?

Predpokladajme, že táto otázka vychádza z Odporúčaní AIFP v bode 1., aby počas prebiehajúcej virtuálnej prednášky s edukačným obsahom nebol viditeľný žiaden reklamný obsah web stránky, t. j. aby nebolo možné paralelne sledovať obsah virtuálneho odborného podujatia a reklamný obsah web stránky reklamného obsahu. Toto odporúčanie sa analogicky opiera o zákon č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach.
Zároveň hrozí vysoké riziko neakreditácie, resp. odobratia kreditov zo strany Akreditačnej komisie CME, ktorá čoraz prísnejšie posudzuje obsah a uverejňovanie log na vzdelávacích podujatiach všetkých farmaceutických spoločností bez ohľadu na to, či sú, alebo nie sú členmi akejkoľvek asociácie.
Pri dodržaní zákonných náležitostí je možné zobraziť logá všetkých spoločností podporujúcich odborné podujatie bez ohľadu na príslušnosť k istému združeniu/asociácii.

Platia tieto odporúčania aj pre firmy so zdravotníckou technikou, prístrojmi a pomôckami, ktoré nie sú členmi AIFP?

Spoločnosti z odvetvia zdravotníckej technicky, prístrojov a zdravotníckych pomôcok musia dodržiavať všetky zákonné požiadavky vyplývajúce najmä zo zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame, ako aj primeranosť sprievodných aktivít (viď otázky vyššie). Odporúčania vyplývajúce z Etického kódexu AIFP pre nich nie sú zohľadniteľné, keďže tento je záväzný iba pre členov AIFP.
Zámerom odporúčaní je vytvoriť vysoký profesionálny štandard pre spoluprácu s členmi AIFP, aby nedochádzalo k potenciálnym porušeniam zákonných požiadaviek, požiadaviek Etického kódexu AIFP a došlo k štandardizácii manažmentu virtuálnych edukačných podujatí.

Je možné počas odbornej virtuálnej prednášky zobraziť/dať k dispozícii link či adresu na iný edukačný nepropagačný obsah, ktorý je oddelený od obsahu daného podujatia? (napr. link na „desease awerness“, ktorej autorom/vlastníkom je farmaceutická spoločnosť)

Keďže podmienkou pridelenia kreditov je registrácia a sledovanie prenosu v plnom rozsahu, je odvádzanie pozornosti od vzdelávacieho obsahu rizikové. Tak ako bolo uvedené v predošlej otázke "Ak máme na jednom „webinári“ aj firmy mimo AIFP, je možné zobraziť aj ich logá?", riziko neakreditácie, resp. odobratia kreditov zo strany Akreditačnej komisie CME je vysoké, a je čoraz prísnejšie posudzovaný obsah a uverejňovanie log na vzdelávacích podujatiach všetkých farmaceutických spoločností bez ohľadu na to, či sú, alebo nie sú členmi akejkoľvek asociácie.

Modelová situácia: Krátky odborný webinár, ktorý je umiestnený na vzdelávacom medicínskom portáli. Je možné logá partnerov uviesť pred začiatkom podujatia, napr. na prvom slide, prípadne na konci podujatia, na záverečnom slide? Ďalej, je možné umiestniť logo partnera v prostredí, v ktorom sa vysiela tak, že nie je viditeľné, ale dostane sa k nemu návštevník spôsobom, že musí rolovať myšou nižšie na stránke?

Ak sa odborné podujatie koná virtuálne, t. j. účastníci sa takéhoto odborného podujatia zúčastňujú prostredníctvom prostriedkov vzdialenej elektronickej komunikácie bez ich osobnej prítomnosti na odbornom podujatí, pre virtuálny priestor, v ktorom sa jednotlivé prednášky účastníkom zobrazujú, platia rovnaké pravidlá ako pre prednáškovú miestnosť pri odbornom podujatí s osobnou (nevirtuálnou) účasťou.
Reklamné aktivity a prezentácia reklamy v rámci virtuálnych odborných podujatí sú povolené výlučne iba mimo času, kedy sa vo virtuálnom priestore odborného podujatia realizujú (zobrazujú) jednotlivé prednášky.
Podľa Etického kódexu AIFP čl. 6.5: Odborné podujatie musí mať na dobre viditeľnom mieste umiestnené meno sponzorujúceho alebo financujúceho člena; nesmie však byť umiestnené v samotnej prednáškovej miestnosti.
Na úvodnej stránke podujatia môžu byť zreteľne označení partneri a uvedené logá podľa princípov popísaných v dokumente Odporúčania organizácie a zabezpečenia virtuálnych podujatí pre agentúry.

Pri odbornom programe by sa malo uviesť označenie partnerov podujatia a príslušné logá až po skončení odborného programu podujatia, t. j. na konci, prípadne počas oficiálne oznámenej prestávky, za dodržania ustanovenia zákona č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach (§ 2 ods. 37).

Kde konkrétne môže byť odkaz na virtuálny stánok, prípadne sekcia partnerov? Môže byť umiestnené niekde vedľa okna, kde sa vysiela webinár/kongres?

Reklamné aktivity a prezentácia reklamy v rámci virtuálnych odborných podujatí sú povolené výlučne iba mimo času, kedy sa vo virtuálnom priestore odborného podujatia realizujú (zobrazujú) jednotlivé prednášky.
Pri zobrazovaní odkazu na virtuálny stánok, prípadne sekciu partnerov, je odporúčané oddeliť virtuálny priestor, v ktorom sa vysiela odborný webinár s reklamným priestorom, aby sa nezobrazovali naraz, resp. vedľa seba. Odporúčania pre virtuálne podujatia smerujú práve k tomu, aby vysielanie odborného programu bolo bez reklamných odkazov na okraji web stránok, pričom v strede prebieha odborný webinár.

Sekcia pacientov – pracujeme s odbornými spoločnosťami, ktoré aktívne spolupracujú s pacientmi (hemofilická, hepatologická atď.). Za akých podmienok sa môžu zúčastňovať na on-line podujatiach?

Podľa slovenských právnych predpisov akákoľvek reklama liekov, ktorých výdaj je viazaný na lekársky predpis, alebo ktoré sa uhrádzajú na základe verejného zdravotného poistenia, určená laickej verejnosti (to jest osobám, ktoré nie sú oprávnené predpisovať lieky alebo vydávať lieky), okrem očkovacích kampaní organizovaných držiteľom rozhodnutia o registrácii lieku alebo zástupcom držiteľa rozhodnutia o registrácii lieku, ak sú povolené ministerstvom zdravotníctva [§ 8 ods. 5 písm. a) zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame], je zakázaná.

Odborné podujatie podľa zákona č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach je podujatie, ktoré je určené výhradne na odborný, vedecký alebo vzdelávací účel pre zdravotníckych pracovníkov.
Vzhľadom na zákonné požiadavky zhrnuté vyššie je preto nevyhnutné zabezpečiť najmä to, aby pri organizácii virtuálneho priestoru pre pacientov bolo technicky riadne a dostatočne zabezpečené, aby sa osoba, ktorá nie je zdravotníckym pracovníkom, ktorému môže byť adresovaná reklama preskripčne viazaných alebo zdravotnou poisťovňou uhrádzaných liekov, nedostala k takémuto reklamnému virtuálnemu obsahu, ale len k obsahu pre ňu určenému.

Môže byť počas virtuálneho odborného podujatia poskytované občerstvenie jeho účastníkom?

Ak sa odborné podujatie koná virtuálne alebo hybridne, pričom účastníci sa takéhoto odborného podujatia zúčastňujú prostredníctvom prostriedkov vzdialenej elektronickej komunikácie bez ich osobnej prítomnosti na odbornom podujatí, neodporúčame poskytovanie akéhokoľvek občerstvenia, doručeného takémuto účastníkovi na miesto jeho pripojenia.

 

Viac informácií, ako aj samotný Etický kódex, nájdete na tejto internetovej stránke v sekcii Transparentnosť a etika.

Ak máte nejaké otázky, prosím, napíšte nám:

Údaje označené * sú povinné